Bangkok-Kanchanaburi-Bangkok

31 juli 2018 - Bangkok, Thailand

Maandagochtend vroeg zijn we omstreek 6 uur naar het vliegveld in Surat Thani gebracht door de eigenaar van het hotel. Om half 8 gingen we de lucht in en een uur later waren we in Bangkok. Het reizen is echt goed geregeld in Thailand. Vanaf het vliegveld namen we de taxi naar het Thonburi Railway Station. De taxi chauffeur begreep maar niet waar we naar toe wilden en belde een collega die een beetje Engels kon. Martijn heeft het telefonisch uitgelegd en het leek erop dat het goed kwam. Je raadt het al.... bij het verkeerde station afgezet en ook financieel zat er een luchtje aan het verhaal 😕. Uiteindelijk de juiste locatie doorgekregen en een aardige taxichauffeur heeft ons op de juiste locatie afgezet. Eenmaal op het station richting Kanchanaburi bleek dat de trein pas in de middag zou vertrekken en ja, 4 uur wachten dat vonden we toch wel iets teveel tijdsverlies. Een ander man stapte op ons af met uiteraard de woorden; "taxi, taxi?, where do you want to go?" Hij wilde ons tegen een schappelijke prijs naar Kancharaburi brengen, een rit van dik twee  uur, dus dat hebben we gedaan! Het was een prima rit en bij aankomst was het nog even zoeken naar het guesthouse, maar na een telefoontje was dit ook gevonden. De chauffeur vertelde onderweg dat het veel regende in Kanchanaburi, maar wij lijken iedere keer geluk te hebben en hebben nog niet veel regen gehad, op 1 bui na dan in Chiang Mai. Je merkt ook hier dat je gelijk weer in een commerciële omgeving bent. Mensen waren niet heel aardig bij het guesthouse. Het guesthouse was wel mooi, erg schoon en fijne bedden in plaats van een harde plank. De jongens wilden gelijk zwemmen in het leuke zwembad en hebben dat ook gedaan. Een uurtje later zijn we naar de bridge over the river Kwai gelopen. Dat was een half uurtje en eigenlijk wel lekker als je zo lang hebt gezeten met een kind op je schoot in de auto. Onderweg daar naartoe steeds getoeter en geroep "Taxi, Taxi".... Net voor de brug was het museum. We besloten om daar eerst te gaan kijken. Ik kom me dit niet herinneren en dat klopte achteraf ook. Het museum (in de oude gevangenis) is er 15 jaar. Ik kon mij herinneren dat het een kleine 20 jaar geleden in een houten huis/barak was op het water en dat dit toen veel indruk op mij maakte. Ik had de jongens erop voorbereid, echter het museum was met nep poppen en maakte weinig indruk. Uiteraard zagen we allemaal oude foto's, hier had ik de jongens op voorbereid, maar dit maakte weinig indruk. Ravi had deze ook op internet gezien toen hij zijn werkstuk hierover aan het maken was. Na het museum zijn we naar de brug gelopen. Wat is het allemaal commercieel geworden! 🙃. Martijn is met de jongens nog even de brug opgelopen. Voor de brug stonden allemaal streetfood tentjes. De jongens hebben inmiddels de saté ontdekt en wij vinden de mais erg lekker. Inmiddels was het al avond dus lekker terug naar het questhouse om te zwemmen en te chillen.

De Erawan watervallen stond ook nog op het lijstje, helaas hebben we deze qua tijd aan ons voorbij moeten laten gaan. De volgende dag zijn we naar de begraafplaats gelopen. Dit maakte wel veel indruk bij de jongens. Vooral de leeftijd van de overledenen op de stenen. Dyai bleef maar vragen en vooral de vraag; waarom? Na de begraafplaats wilde Martijn alvast de treinkaartjes halen voor de trip terug naar Bangkok. Hij wist waar het was..... dat klopte ook, we hebben alleen een extra rondje gelopen 🤣. Als we de andere kant op waren gelopen dan waren we er in 10 min geweest 😂. Ach ja, de jongens moesten nog plassen en langs de weg waarover we liepen kon dit prima aan de kant van de weg! Het mooiste dat bleek bij het treinstation, dat we pas 's middags kaartjes konden kopen.

Van het station zijn we met een redcap naar de Khao Pun Cave geweest. Een oude tempel uit 1870 in een grot. De grot staat vol met verschillende boeddha's en sommige doorgangen zijn erg nauw. Heel leuk om hier doorheen te lopen. De vleermuizen vliegen om je heen. Het verhaal gaat ook dat het Japanse leger tijdens WOII een ziekenhuis had in de buurt van deze tempel. Bij de uitgang van tempel zijn zijn allemaal foto's hiervan te zien. Dit vonden Martijn en ik nog indrukwekkender dan het museum. De aardige chauffeur had op ons gewacht en bracht ons terug naar het questhouse. Daar hebben we allemaal wat gedronken. We besloten na de tip van Jacques in de reactie op onze blog nog te gaan varen over de river kwai. Dit was leuk!! Wat ons opviel is het contrast tussen arm en rijk. Van een villa aan de ene van de rivier tot een krot er tegenover aan de andere kant. Vervolgens met de taxi terug naar het questhouse, tassen gepakt en door naar het station. Daar moesten we nog even wachten op de trein. Uiteindelijk kwam de trein met vertraging aan en werden we verzocht zover mogelijk van voren te zitten. We mochten op de speciale plaatsen van de monniken, gehandicapten en senioren zitten.... het was leuk met de trein terug. Veel mooie vogels en veel indrukken.  Vooral het laatste stuk waar we oma in een krot onder de brug naast een vuilnisbelt zien en alle krotten dicht tegen de treinrails aangebouwd. We hebben de jongens van in plaats op hun schermpje maar eens naar buiten laten kijken!

Eenmaal op het station in Bangkok was daar onze vertrouwde taxi chauffeur die ons naar Kanchanaburi had gebracht 😃. Hij heeft ons naar de laatste locatie gebracht, Sleepwithinn hotel, achter de Khaosan Road. Een hele drukke straat met veel streetfood tentjes, waar veel backpackers komen. Erg leuk. En wat vooral leuk is, het hotel heeft een zwembad op het dak! 😊

1. Flora:
    1 augustus 2018
    Wat gaat dat toch snel, het zit er weer bijna op. Een prachtige reis gehad en weer een ervaring rijker. We wensen jullie een goede reis toe.
  2. Ellen:
    1 augustus 2018
    Herkenbaarheid alom, tot aan sleepwithin waar wij 3 jaar geleden onze trip zijn gestart! Geniet nog van t laatste stukje en alvast een goede reis terug!
  3. Richard:
    Leuk en mooie foto’s. Goede terugreis alvast. X